Digital marknadsföring är en del av digital reklam som använder online- och webbaserad teknik, inklusive stationära datorer, handhållna enheter, digitala nätverk och olika andra webb- och elektroniska medier. Det inkluderar sökmotoroptimering, digital kundservice, sociala medier, videoannonsering, webbvideomarknadsföring, pay per view-marknadsföring och andra program för utgående annonsering. Det finns ingen gräns för antalet möjliga marknadsföringsmetoder online, men några av de populäraste inkluderar betala per klick-reklam, innehållsnätverk och sökmotormarknadsföring. Det använder också sociala medier i form av bloggar, RSS-feeds och katalogförteckningar.
SEO eller sökmotoroptimering är processen för att optimera webbplatser för sökmotorer, så att en webbplats visas nära toppen av sökresultaten när människor gör en sökning. Denna optimeringsprocess bör inkludera on-page-element som titeltaggar, metataggar, nyckelord och alternativa texter. Å andra sidan inkluderar off-page SEO-metoder artikelmarknadsföring, katalogförteckning, marknadsföring av pressmeddelande, viral marknadsföring och andra strategier. De flesta SEO-företag erbjuder både on-page och off-page SEO-tjänster.
Onlinemarknadsföring används främst för att öka varumärkesmedvetenheten, öka företagets synlighet och trovärdighet och underlätta kundköp. Det kan också användas för att öka försäljningen och vinsten. Samtidigt som annonsörerna använder det för att öka vinsten bör de komma ihåg att det bara är effektivt om det används effektivt och enligt målmarknaden. Ett bra exempel på en effektiv marknadsföringskampanj online är ett kupongbaserat reklamprogram. En sådan annonseringsstrategi kan vara fördelaktig om den genomförs vid rätt tidpunkt med rätt publikgrupp.
Sociala medier är ett mycket effektivt sätt att generera trafik och bygga ett nätverk för ditt företag och detta görs genom att annonsera på bl.a. Facebook och Instagram. Det är dock inte lätt att dra in potentiella kunder via sociala medier eftersom det kräver noggrann planering och övervakning. Experter tror att det bästa tillvägagångssättet är att utveckla en strategi som involverar övervakning och spårning av kampanjen för sociala medier. En sådan metod är sökmotoroptimering, som inkluderar inslag av off-page och online marknadsföring.
När du använder webbplatser på sociala medier som Facebook, Twitter och YouTube måste man komma ihåg att skräppost inte hjälper dig att öka trafiken och därmed inte leda till något klick per visning (CIP) eller ingen försäljning. Nyckeln till sökmotoroptimering (SEO) ligger i användningen av olika typer av nyckelord. Nyckelord finns i olika former och kombinationer. De bör väljas noggrant baserat på syftet med annonseringen och publiken. Om du till exempel vill öka din kundbas kan du välja att annonsera för produkter riktade till äldre medborgare, medan om du riktar dig mot det yngre segmentet kan du välja ordet ”ungdom” för dina nyckelord.
Det är viktigt att notera att SEO (SEO) och marknadsföring av sociala medier kompletterar varandra och inte tvärtom. Du kan inte försumma det ena och förbise det andra, eftersom de två verktygen har en stor potential att komplimangera varandra. Således går de hand i hand och utgör den perfekta kombinationen för ditt företag.