Zlatan-metoden för Företagande

Zlatan har ju på många sätt blivit en symbol och förebild för alla oss som har tröttnat på Jantelagen och att det aldrig ska få vara okej att göra något bra och faktiskt vara stolt över det. Och det är förstås lika bra som välförtjänt – Zlatan har all rätt i världen att vara stolt över sin resa från Rosengårds grusplaner till de stora internationella arenorna och klubbarna. Men vad många verkar glömma bort i hela Jante-debatten är hur Zlatan faktiskt kommit så långt som han gjort. För det är inte bara tur som har gjort honom till en av världens mest kända fotbollsspelare. Precis som det inte är tur att du är en framgångsrik företagare. Fler tips om Företagande finner du hos disruptive här

Var den du är

I sin bok Jag är Zlatan berättar han om när han i en ny klubb och ovan situation valde att inte ta plats. Han anpassade sig efter alla andra, spelade på tilldelad position och försökte göra alla till lags. Men det är inte Zlatan. Såfort han insåg att han inte var sig själv bytte han stil – och framgångarna kom direkt.

Våga ta plats

Som entreprenör, precis som punktmarkerad anfallare på elitnivå, får man väldigt lite svängrum. Intressenterna är många, och alla vill påverka hur du driver ditt företag. Får du inte tillräckligt med utrymme – skapa utrymme. Vässa armbågarna och våga ta den plats du behöver.

Kaizen

Kaizen är en japansk metod som går ut på att ständigt sträva mot förbättring. Redan som barn var Zlatan helt inställd på att hela tiden förbättra sin teknik och bollkontroll. Precis på samma sätt måste du arbeta för att hela tiden göra ditt företag och ditt företagande lite, lite bättre varje dag.

Välj dina vänner med omsorg

Vilka vill du egentligen umgås med? Vilka måste du umgås med? Och hur mycket ska du låta dem påverka dig? Precis som Zlatans manager Mino spelade en stor roll för honom vid många tillfällen, behöver också du personer du kan lita på som ser till ditt bästa. Och precis som Zlatan alltid har vetat när det varit dags att byta lag och gå vidare, måste du också kunna se när det är dags att förnya och utveckla din bekantskapskrets så att du inte fastnar med en bunt nejsägare eller bakåtsträvare.